vrijdag 21 oktober 2011

Een negereiland, een negerkust, een negerzon

Gisteren laat kon men kijken naar een documentaire over Curacao.
Holland doc  maakte deze docu.
De insteek was de slavernij en de nu nog voelbare gevolgen.
De blanken gedroegen en gedragen zich als de rijkere, als degene die álles beter weten.
De docu laat beelden in elkaar overgaan van de slaventijd,  toen en nu.
Eilandbewoners die grote villa's bouwen voor de blanken, de blanken die altijd iets te zeiken hebben over de luiheid en onwetendheid.
Wilden zijn het!
Dat zeggen ze nog nét niet.

Zwarte tuinmannen, zwarte schoonmaaksters en een zwarte crew in de Albert Heijn.
Albert Heijn?
Ja, Albert Heijn. 
Hollandse managers snappen niet waarom het moeilijk is voor de werknemers om klanten frank en vrij aan te kijken, een praatje mee te maken. Zoals het hier in de Albert Heijn gaat.
Er worden uren besteed aan gesprekken met eilandbewoners die hen haarfijn uitleggen dat de Curacaoënaar
op school wordt geleerd onderdanig te zijn, ingetogen. Dat het een gevolg is van de slavernij.
Dat je een blanke open ontvangt is moeilijk, vooral wanneer de cliëntele hoofdzakelijk blank is in de Albert Heijn daar.
Je bent niet brutaal, dus kijk je iemand niet in de ogen.
"Maar dat is zo lang geleden" zegt een te dikke manager uit Nederland.
Ja, meneer, de oorlog '40-'45 is ook lang geleden maar hoe komt het toch dat wij Nederlanders vaak enige antipathie hebben tegen de Duitsers?
Waarom genieten wij extra als Duitsland verliest met voetballen, en is een wedstrijd Duitsland- Nederland altijd een beladen wedstrijd?
Op de één of andere manier heeft elke generatie van na de oorlog iets meegekregen van de hel waarin Nederland toen zat.
Prachtige beelden worden ons voorgeschoteld van eilandbewoners die in oude huisjes wonen, op hun porche zitten starend over de zee, in tegenstelling tot de villa's met zwembaden en grote terrassen waar de blanken wonen.
Prachtige beelden van blanken die chic zitten te eten, en bediend worden door wulpse meisjes. "Nee, je moet in het weekend niet naar dat strand gaan, want dan zit het helemaal vol met eilandbewoners en hun BBQ 's", wordt er schaamteloos aan tafel gesproken.
Beelden van feestjes waarbij blank en zwart gescheiden van elkaar staan te praten.
Door al die jaren veel geld gepompt te hebben in Curacao kun je misschien denken, dat de slavernij afgekocht is.
Maar niet in de hoofden van de Curacaoënaar. 
Als dikke wortels zit het in hun brein.
Nu staat Curacao er "alleen" voor sinds vorig jaar.
Het blijkt nu al dat het de verkeerde kant opgaat. Ministers die meer te doen hebben met bouwprojecten dan met hun eigenlijke taak. Het contrast tussen arm en rijk wordt steeds groter.
Het contrast tussen blank en zwart wordt steeds groter.
De blanke krijgt steeds meer invloed , nét als in de slaventijd.
En daar zat en zit de Curacaoënaar niet op te wachten.
Het was één van de waarschuwingen die ik lang geleden kreeg toen er een optie was voor mij om te gaan werken in de geestelijke gezondheidszorg op Curacao.
Ik spreek over ruim 25 jaar geleden en blijkbaar is er niets veranderd.
Achteraf en nu zeker na het zien van deze docu kan ik mij er iets bij voorstellen.
Alweer zo'n Nederlander die komt vertellen hoe het moet of beter kan, een leidinggevende functie krijgt en een vet salaris.
Hoeveel bedrijven worden er niet door een blanke gerund?
Hoeveel bedrijven sturen een Nederlander naar Curacao om orde op zaken te gaan stellen?
We gedragen ons nog steeds als slavendrijvers, niet zozeer met de zweep, maar met onze gedachtengang dat wij, blanken, het beter weten en kunnen en dat maar al te graag laten weten, zien en voelen.

.

Aan de andere kant kun je stellen dat het eiland niet voor zichzelf kan zorgen, gezien de ontwikkelingen van het laatste jaar waarin zij zelfstandig zijn geworden.
Jammer dat de meeste afgestudeerde Curacaoënaars die hier geleerd hebben niet terugkeren naar hun eiland, om daar te laten zien dat het wél kan.
Dat Curacao niet afhankelijk hoeft te zijn van de blanke, hun geld en betweterigheid.
Holland Doc legt de onaangename kanten bloot van het karakter van een handelsvolk dat vaak denkt als enige het juiste voorbeeld te geven.
Bah!
Ik kreeg een nare bijsmaak in mijn mond na het zien van deze docu en de manier waarop blanke Nederlanders zich profileren , elkaar opzoeken en vooral de eigenheid van het eiland zich willen toe eigenen.
Een negereiland, waar de blanke niet op ingesteld is.
Maar Albert Heijn zit er!
Met verse melk uit Nederland, het Hollandse potje , DE koffie en spruiten.
Nu nog managers aanstellen die "zwart" zijn.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Klare taal voor een makamba!

Anoniem zei

Nou Molly, je hebt helemaal gelijk hoor. Maar.. die docu heeft hier enorm veel stof doen opwaaien en gelukkig waren er ook veel Curacaoënaars die er heel anders over denken. De algemene opvatting is hier dat de documakers bewust een verkeerd beeld hebben geschetst. Het grote merendeel van de makamba's hebben zich aangepast en houden zich niet bezig met golf, shoppen niet bij AH. De snobs die in de docu te zien zijn, geven geen algemeen beeld van de mix van culturen die hier wonen. Er zijn ook arme makamba's en rijke antillianen. Wat emancipatie beftreft kan NL nog wat leren, er staan veel antilliaanse vrouwen aan de top van bedrijven. Ik hoop dat veel mensen zich eens gaan verdiepen in hoe het hier écht werkt, in plaats van zich te laten leiden door een hetze-achtige docu, die bewust de verkeerde kant laat zien. Als jij, en alle andere nl'ers denken dat dit het echte beeld is van curacao, dan wordt de plank behoorlijk misgeslagen. Jammer, heel jammer. Curacao was dan ook niet blij met deze meneer en mevrouw en dat geldt echt niet alleen voor de makamba's. Maar dát laat de film dan weer niet zien. Snap je wat ik bedoel?
Gr. Femke

Molly zei

Blijft staan dat veel eilandbewoners nog steeds veel last hebben van de slavenhandel en daar hun gedrag naar is. ( volgens een aantal geïnterviewden, Florence....?)
Onderdanig gedrag waar een aantal mensen dankbaar gebruik van maakt.
Natuurlijk zullen er arme makamba's zijn en rijke Antillianen, maar het feit dat Curacao loaded is met blanken mag duidelijk zijn.
Dat zag ik niet alleen in de docu, maar hoor ik ook van Antilliaanse vrienden.
Teveel, too much;-)
Ik heb deze docu niet als een hetze ervaren of bekeken, maar zag ook eens de andere kant . De andere kant, die wij in Nederland meestal voorgeschoteld krijgen.
Luie Antillianen, criminelen, wangedrag en discriminerend naar blanken toe.
Ik kan niet ontkennen dat er behoorlijk wat kak in de docu te zien was, maar zag ook genoeg waarvan mijn broek afzakte.
Ik snap wat je bedoeld , ik woon daar niet, ga af op wat ik hoor en gisteren heb gezien.

Molly zei

Daarnet nog even voor de 2e keer het interview met de makers bekeken.
Zij zeggen "Nederlanders willen niet zien hoe wij (ook) kunnen zijn", en bij voorbaat werd er al geschreeuwd dat het allemaal onzin is.
Natuurlijk, zou ik ook doen als ik in die docu te zien was.
Idd géén interviews omdat men zich dan kan voorbereiden , erom heen kan draaien, gewoon opnames van alledaags gedrag.
Soms zijn docu's confronterend, voor wie dan ook.
In dit geval voor beide kanten, denk ik

Anoniem zei

En juist die 'opnames van alledaags gedrag' maakt het zo gekleurd. Het zijn opnames van alledaags gedrag van een door de documakers vooropo gezet uitgezochte doelgroep: de kakmakamba's, idioten die het allemaal zo 'goed weten'. Maar het is een feit dat jij hetgeen je op tv ziet, voor zoete koek als waarheid aanneemt. Je heb geen andere keus. Ik sluit deze discusie, het heeft geen zin te proberen je de andere kant te laten zien. Over vooroordeel gesproken.
Gr. Femke

Anoniem zei

http://landhuissiberiecuracao.blogspot.com/2011/10/de-documentaire-curacao-van-sarah-vos.html?spref=fb

Misschien heb je iets aan deze link. En over die studenten die naar Nederland gaan: die worden hier met de nek aangekeken door hun eilandgenoten. Heulen met de vijand noemen ze dat. Logisch dat ze in NL blijven hangen. Op het eiland zijn ze niet meer welkom en dat wordt gestimuleerd door onze 'kundige' regering. Dus verdiep je er nou eens écht in en vel dan pas een oordeel.

Molly zei

Oke, Nederlanders zijn dus de vijand, lezend in de laatste reactie. Want als je gestudeerd hebt in Ned. dan ben je niet meer welkom.
Zonde toch?
Nee, dan zou ik ook niet meer terug gaan.
Bij elke docu zal er een groep zijn die zich in de hoek geduwd zal voelen, zich aangesproken zal voelen.
In dit geval zijn dat de Nederlanders die op Curacao wonen en nee we hebben geen stagaires gezien die met grote getale op Curacao leven voor een poosje, we hebben geen zorgmedewerkers gezien die "gewoon" zijn.
Maar wat is de eigenlijke vraag die ontstaan is door deze docu?
Is dat wij Nederlanders ons superieur voelen op Curacao?
Is dat het gevoel dat wij aan de Curacaoënaars geven?( hoe komt dat?)
Is het fijn als jouw (ei)land "overgenomen" wordt door anderen ?
( kijk naar Ned. waar men zich steeds meer en meer verzet tegen de allochtonen, de PVV)
De meeste mensen hebben zich nooit verdiept in de slavernij, ik ga mij niet enorm verdiepen in deze kwestie op Curacao. Ik krijg met tijd en wijle genoeg verhalen van vrienden die ooit op Curacao hebben gewoond en idd hier zijn gebleven;-) maar wel weten wat er gebeurt en speelt op hun eiland.
Het is overigens niet alleen deze docu die volgens jullie een vertekent beeld geven. Er zijn genoeg beelden op tv geweest die een beeld gaven van autochtone bewoners die plaats moesten maken voor nieuwbouwwijken , waar zij geen huis kunnen krijgen omdat het onbetaalbaar is voor hen.
Curacao is een prettig eiland, denk ik, vooral voor vakantie , maar dat er veel meer speelt achter de hotels en zwembaden dan men kan bedenken.
Dat er veel aan de regering schort is duidelijk.
Ik vond het juist een verademing om ook eens te zien en te horen dat er meer achter ligt dan luiheid en corruptie , hetgeen hier in Nederland altijd geschreeuwd wordt. Nogmaals ik woon er niet, dus kun je mij verwijten dat ik idd alleen afga op wat ik zie op tv en hoor van vrienden.

Anoniem zei

Het Parool had er een tijd geleden al een recensie over geschreven.
http://www.parool.nl/parool/nl/21/FILM/article/detail/1870677/2011/04/06/Curacao.dhtml

Fl&fl zei

Wat een gedoe zeg, de barbiekjoei op het strand.
Ik zou er ook niet tegen kunnen:-)

Dit is mijn ding