dinsdag 13 december 2011

Kerstreis

Ik ben uitgenodigd door mijn verstandelijk beperkte "pleegzoon" om een kerstreis te maken.
Een reis over het terrein waar hij woont.
Een reis langs kraampjes, zingende koren, de kerststal met kindje Jezus erin, ezels en schapen die her en daar over het terrein lopen.

Daar mijn pleegzoon aan wat hartafwijkingen lijdt en voorlopig in een rolstoel rondgereden moet worden, ben ik nét afgestoffeerd thuis gekomen. Ruim honderd kilo duwen in een rolstoel was echt een beetje teveel van het goede.
Ik vond dan ook dat hij af en toe best een stukje kon lopen. "Nee, Molly ik mag niet veel lopen

"Je mag best tien stappen doen" zeg ik.
Er gebeurt niks na tien stappen en ben opgelucht en hij is blij zijn benen even te strekken. Ik begeef mij op een terrein waar ik jaren gewerkt heb. Tientallen cliënten ( bewoners mag niet meer gezegd worden)zie ik voorbij schuifelen, die ik nog ken.

Leuke kraampjes met zelfgemaakte kaarsen te koop, kaarsenhouders en kraampjes die verkopen voor een goed doel. Mijn kerstboom is nog meer gevuld nu met witte sterren.
We drinken koffie in de Herberg waar een mannenkoor prachtig zingt. Jammer van het TL licht, denk ik.
We bezoeken het activiteitengebouw, waar hij prachtige dingen maakt. Het is er warm, knus en druk!
Zou ik hier nog kunnen werken, denk ik.
Heb ik nog zoveel geduld?
Kan ik mij vinden in hoe de zorg tegenwoordig geregeld is?
Mwah.....ik denk het niet.
Té weinig mankracht, waardoor cliënten tekort wordt gedaan ( mijn mening), en té grote druk op het personeel.
We hebben het hele terrein rond gelopen en komen bij een kraam waar staat "Start"
Start?
We krijgen een lampion in onze handen geduwd.
Leuk!
Jammer dat Molly bij het eindpunt was begonnen i.p.v de start.

We kunnen natuurlijk nog een rondje maken, maar Molly is gesloopt.
Ik zou het liefst in de krib gaan liggen.

6 opmerkingen:

Emilea zei

Leuk! In mijn wijk is een huis waar een tiental clienten wonen. Even verderop een actviteitencentrum waar kunst wordt gemaakt, mensen uit een ander dorp worden er per bus gebracht. Kleinschalig. Mijn pas overleden tante ( meervoudig gehandicapt en in rolstoel) woonde in Noordwijk op een prachtig terrein met vele woonvormen, werkhuizen, manege, kinderboerderij, kerk, winkeltjes en luxe koophuizen. Jongeren skaten over het terrein, mensen uit de buurt aten in het restaurant. Groots maar erg mooi! Maar wat zal er met al die bezuinigingen wegvallen? Nog meer fusies, minder personeel, minder geld voor activiteiten, commercieler ... ?

Anoniem zei

Ga jij maar lekker in de kribbe liggen molly. Wat een mooi verslag van pleegzoon en jouw kerstritje:-))

Cath*

Lauradenkt zei

Hahaha dat is wel jammer dat je de route verkeerd hebt gedaan :P

Maar wel leuk dat je het gedaan hebt, daar heeft je pleegzoon/'pleegzoon' vast van genoten :)

bea zei

Het lijkt me een zeer intensieve job die met hart en ziel moet gedaan worden.
Hahaha, in de omgekeerde richting gestart...herkenbaar :-)

Molly zei

Het was leuk toen, veel gezien en geleerd . Veel gekregen en gegeven

FL & fl zei

Kindje Molly is geboren!

Dit is mijn ding