donderdag 2 september 2021

Mensen zoals jij en ik

 


Het wordt regelmatig gezegd
mensen zoals jij en ik
people like me and you

Hoe bedoel je?
Like me?
Of dat ik ben zoals jij?
Ik lijk op niemand, behalve op mijzelf
Ik ben niet als mijn buurman, die zijn huis zo clean houdt dat je er bijna eng van word
Hij zal waarschijnlijk jeuk krijgen als hij bij mij binnen heeft gezeten

Die elke week haar straatje aanveegt en het onkruid dagelijks eruit rukt
Nee hoor, geen denken aan ( de knie laat het ook niet meer toe)
Mensen die hun tuin tot in de puntjes hebben bewerkt en waar de Bougainvillea welig tiert omdat je er zo blij van wordt, geef mij maar geurige lavendel
Wat dat betreft ben ik helemaal niet zoals jij

Ergernis omzetten in daadwerkelijke akties
Er zijn er bij die dat doen
Ik denk er aan, maar doe het net niet
Bijvoorbeeld met de sleutel langs de auto lopen die elke dag in de weg staat
De politie stond bij mij aan de deur, omdat ik wekelijks een klacht dropte bij de gemeente over die terreinwagen en als optie had gezegd dat ik er dan zelf maar iets aan moest doen, als zij het niet deden
Iemand heeft het wél gedaan
Ik was dus niet zoals die ander
Een mens zoals jij en ik
Good job, dacht ik bij mijzelf, dat wel

Een normaal denkend mens, zoals jij of ik, zou moeten minderen met vlees eten
Vanwege het klimaat, omdat het hoort, omdat het je opgedrongen wordt
Ik niet
Ik ben een carnivoor
Ik ben niet zoals jij, die denkt ....ja laat ik eens meedoen of vindt het wel prima dat de AH hun vleesvak gehalveerd heeft
Ik zeg daar iets van en zeg dat zij niet uitmaken of ik veganist ga worden of alleen vis of vleesvervangers ga eten
Ik krijg wel eens het idee, dat anderen, misschien zoals jij, het allemaal maar prima vinden

Ik stift nooit mijn lippen dus ben ik echt niet zoals jij
Ik zit niet elke avond keurig aan tafel te eten zoals jij


Ik ben tegen racisme, maar scheld net zo hard terug als er een Marokkaantje een grote bek heeft tegen mij en misschien zeg ik ook nog kut Marokkaan
Ik ben niet zoals jij, die zich dan inhoudt omdat het ongewenst is
Ik ben niet zoals jij die BLM de hemel inprijst
Ik zeg gewoon dat ze de slavernij eens los moeten laten en dat ze niet moeten denken dat ze werkelijk overal om gediscrimineerd worden.
Kijk naar voren ipv een eeuw geleden

Ik hou niet van vreemdgangers , misschien net als jij
Iets met normen en waarden
Totdat er iemand komt, die je ondergrondse gevoelens en lust weer laten exploderen
Iemand zoals jij of ik

Er zijn mensen die te goed zijn voor deze wereld
Mensen die alles over hebben voor dieren, voor kinderen, voor zichzelf
Ten koste van.....
Mensen die tot vervelends toe voor je klaar willen staan, je willen helpen, je uit de shit halen
Mensen misschien zoals jij of ik

Mensen zoals ik zijn grappig, strontvervelend, leuk, grillig, dwars, makkelijk en rommelen maar wat aan
Mensen zoals ik kunnen haatdragend zijn en blijven, vergevingsgezind ten koste van zichzelf, en een mens van de dag

Wie ben jij?





Geen opmerkingen:

Dit is mijn ding