dinsdag 27 oktober 2020

Waarom bleef je niet voor mij?

Ook deze korte docu werd zaterdagnacht 24 Oktober op NPO 3 uitgezonden.

Ik had al een vooraankondiging gezien want ik van "fan"van Doc 2 en de NPO

Deze docu zou mij raken, bedacht ik mij van te voren

Jonge kinderen waarvan een ouder suicide gepleegd heeft

Waarom bleef je niet voor mij?

Ja,dat heb ik mijzelf ook wel eens afgevraagd.

Ja, je was ziek

Of zoals een kind uit de docu vertelde, mijn vader had een piekerhoofd

Vier jonge kinderen waar ik intens verdrietig van werd en zelfs moest huilen

Want al deze kinderen deden mij denken aan mijn eigen kind

Het gebeurde toen hij vier was en hij is nu 24 en nog steeds is hij boos.

Kwaad, en bang dat mij iets overkomt, zoals de kinderen in de docu vertelden

Want ja, wie zorgt er dan voor mij, was de vraag van de kinderen,wie heb ik dan nog?

Hij werkt in een ziekenhuis en heeft weinig tot geen  compassie met mensen die suicide plegen en op de EHBO terecht komen

Dat maakt mij weer verdrietig


De twee jongens grepen mij het meest aan, ze waren verdrietig, opgekropte tranen zoals ik en mijn kind dat ook nog soms hebben.
Waarom bleef je niet bij mij of ons?
Waren wij niet goed genoeg, was het onze schuld
Allemaal vragen die de kinderen ook zichzelf stelden/

De verlatingsangst van één van de meisjes, kon niet slapen zonder haar moeder.
Mijn kind heeft acht jaar bij mij in bed gelegen
De angst dat ik er niet zou zijn als hij wakker werd was groter dan stoer in je eigen kamer te slapen.

Hij is bij Jeugdzorg terecht gekomen
Het heeft weinig tot niets geholpen.
Het komt er een keer uit, mevrouw, en ja dat was rond de puberteit.

Ik werd door deze korte docu terug geworpen in de tijd.
Het verdriet, de angst, de boosheid , het je alleen voelen staan in je gevoel zoals mijn kind dat ook ervaarde.
Zoals de kinderen daar ook vertelden dat zij het niet of bijna nooit aan vriendjes hebben verteld of op school
Zo herkenbaar
Eigenlijk was alles herkenbaar
De worsteling die ouders doormaken om hun kind te helpen , te begrijpen en je eigen verdriet even aan de kant moet zetten .
Zoals een kind zei "Ik wil niet huilen want dan moet mama ook weer huilen"

Een heftige docu maar aan te raden om te zien wat het met een kind doet als een ouder suicide pleegt



 

Geen opmerkingen:

Dit is mijn ding